Dit zijn de crowdfundingtips van ambassadeur Maria Anouk

Dit zijn de crowdfundingtips van ambassadeur Maria Anouk

Multidisciplinair performer Maria Anouk deelt haar tips voor het voeren van een succesvolle crowdfundingcampagne. Als ambassadeur van voordekunst inspireert zij komend jaar makers die ook nadenken over crowdfunden. We geven het woord dan ook graag aan haar. Maria Anouk: "Voordekunst leek dé oplossing voor mij"

 

Maria Anouk: Waarom is er zo weinig diversiteit in de huidige rockscene en voelen veel mensen van kleur, queer mensen én female-bodied mensen zich vaak niet welkom en niet veilig? Hier moet verandering in komen en ik voel dat ik, with my non-white, queer, female-bodied ass, daar een steentje aan bij kan dragen. Of misschien wel een hele rots. 

Afgelopen jaar schreef ik drie rocknummers en daarna was het tijd om de muziek ook daadwerkelijk uit te brengen! Ik ben een onafhankelijke artiest, wat betekent dat ik alle touwtjes zelf in handen heb, maar het betekent ook dat ik alles zelf moet financieren. Daarnaast val ik bij veel grotere fondsen net buiten de boot, doordat ik wel een kunstopleiding, maar geen muziekopleiding gevolgd heb. Voordekunst leek dus dé oplossing voor mij. 

En dat klopte! Eind 2022 haalde ik met behulp van 160 donateurs ruim 11.000 euro op. Hoe ik dat deed? Hieronder deel ik mijn tips:

 

1. Maak het persoonlijk 

Het is belangrijk om je project een gezicht te geven. Bij crowdfunding is de gunfactor heel belangrijk, en die krijg je door je kwetsbaar op te stellen, eerlijk te zijn en een persoonlijke boodschap te hebben. Maak het filmpje op jouw manier en hou het dicht bij jezelf, het hoeft niet groots en meeslepend te zijn (tenzij jij dat wilt) maar jij als persoon bent wel essentieel bij het bereiken en overtuigen van nieuw publiek. Denk er vooral niet té veel over na, zo maak je het ook veel makkelijker voor jezelf. 

 ''Maak het filmpje op jouw manier en hou het dicht bij jezelf''

 

2. Bedenk van te voren goed hoeveel je nodig hebt en hoeveel je ongeveer op kunt halen

Maak een overzicht van je eigen netwerk en het netwerk van de mensen met wie je samenwerkt,  je bereik op socials en het bereik van de organisaties die jou kunnen helpen je crowdfundingcampagne te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan de locaties waar je vaak optreedt. Op die manier weet je hoeveel mensen je ongeveer kan bereiken en welk bedrag hierbij past. 

 

 

3. Deel tijdens de crowdfunding enthousiaste updates

Vooral je donateurs, maar ook potentiële donateurs zijn heel geïntereseerd in het process, meer dan je misschien denkt. En je kunt ze hierin meenemen door gebruik te maken van updates. Deel bijvoorbeeld een filmpje van een studiosessie en laat zien dat je tijdens het campagne voeren door, ook al aan het maken bent. Alle donateurs krijgen deze update in hun mailbox dus vergeet niet te vragen of ze je project met hun eigen netwerk willen delen. Maak ambassadeurs van je donateurs!  

Hier zie je een voorbeeld van een van mijn updates:

Schermafbeelding_2023-03-06_om_11-16-09 

Benieuwd? Bekijk hier de updates van de campagne.

 

Heb je ook een goed idee? We willen er alles over horen! Vertel ons jouw idee.

Maria Anouk en nog 3 creatieve makers zijn een jaar lang ambassadeur van voordekunst! Met hun ervaring zetten ze zich in om medemakers te inspireren. Creatieve makers die nog niet eerder gecrowdfund hebben, maar daar wel meer over willen weten. Lees meer over onze ambassadeurs.

© 2024