Filmmaker Jonnah Bron: ‘’Dankzij het platform heb ik mijn film waar kunnen maken.’’

Filmmaker Jonnah Bron: ‘’Dankzij het platform heb ik mijn film waar kunnen maken.’’

Via een crowdfundingcampagne maakte fotograaf en filmmaker Jonnah Bron een korte arthouse film over intimiteit mogelijk. Dankzij meer dan 250 donateurs haalde Jonnah 9.000 euro op en werd de film werkelijkheid. ‘’Deze film wilde ik maken omdat ik een puur en oprecht beeld van intimiteit en seksualiteit mis’’.

In de film ‘need’ volgen we Aida, een vrouw van in de twintig, die lijkt te weten wat ze wil en zelfverzekerd oogt. Maar in de film komen we er snel achter dat ze van binnen het tegenovergestelde ervaart.

 

De crowdfundingvideo van 'need'

 

In 'need' wordt intimiteit en erotiek in beeld gebracht vanuit het perspectief van de generatie van Jonnah, met een diverse cast en crew om zo een realistisch en eerlijk beeld te geven en de representatie in het erotieke medialandschap te vergroten. ‘’Ik ben allereerst gaan crowdfunden om de productie waar te maken. Het belangrijkste doel was het eerlijk uitbetalen van de cast. De performers stellen zich kwetsbaar op en ik vind het belangrijk om hier professioneel mee om te gaan.’’ aldus Jonnah. 

‘’Maar de crowdfunding campagne heeft me ook doen beseffen hoe ik mijn project helder op papier moest zetten en helder naar buiten moest communiceren om publiek te bereiken. Uiteindelijk heb ik dankzij het platform mijn film waar kunnen maken, de performers kunnen betalen en locaties kunnen afhuren’’.

 

‘’De crowdfundingcampagne heeft me ook doen beseffen hoe ik mijn project helder op papier moest zetten en helder moest communiceren om publiek te bereiken.’’

 

Het onderwerp van de film resoneerde ook bij donateurs die Jonnah niet meteen had verwacht. ‘’Wat ik verrassend vond om te zien waren bepaalde namen van donateurs, die ver boven de door mij mijn bepaalde doelgroep uitstegen, ook als in 50- en 60-plussers bleken geinteresserd in mijn film. Dat vond ik heel verrassend en heel fijn om te zien, dat die mensen ook in het project geloven’’. In ruil voor een donatie konden donateurs uit verschillende tegenprestaties kiezen, van een digitale poster tot een virtuele Q&A met de regisseur. 

 

Portret_-_afbeelding

Jonnah Bron, foto door Said Rasouli

 

Het streefbedrag van de crowdfundingcampagne was ingesteld op 8.000 euro maar uiteindelijk haalde Jonnah met de crowdfundingcampagne meer dan 9.000 euro op, 12% boven het beoogde doel. ‘’Dankzij het platform heb ik de hele campagne kunnen voeren en ben ik bewuster geworden over hoe ik 'need' naar buiten bracht. Ik heb goede begeleiding gehad van A tot Z en door het platform heb ik ook nog een een bijdrage gehad van een fonds die een stuk van de crowdfunding heeft gefinancierd’’

 

‘’Mijn tip voor filmmakers die willen crowdfunden zou zijn; gewoon doen.’’

 

Heeft Jonnah een tip voor andere filmmakers? ‘’Gewoon doen. Ik denk dat crowdfunding een laagdrempelige, makkelijke stap is om je productie echt waar te kunnen maken en je publiek op een oprechte manier te bereiken.’’

 

Jonnah Bron over crowdfunden voor het filmproject 'need'

 

Denk jij ook na over crowdfunden voor een filmproject? Lees hier meer of meld direct jouw idee aan. Je ontvangt binnen twee dagen vrijblijvend advies.

 

Deze blog is tot stand gekomen dankzij Cultureel Fonds Audiovisuele Producenten en Vevam Fonds

Schermafbeelding_2022-05-12_om_16-16-26 

© 2024