Het doel en doelbedrag van jouw theaterproject: zo bepaal je die.

Het doel en doelbedrag van jouw theaterproject: zo bepaal je die.

Je theatervoorstelling mag het levenslicht zien, je hebt gerepeteerd en de generale is in zicht. Kortom: je bent klaar om het podium op te stappen. Maar je mist nog financiering, bijvoorbeeld voor de lichttechnicus of een decorstuk. Maar wat voor soort doel leent zich goed voor een crowdfundingcampagne in de discipline theater? En hoe bepaal je dan het doelbedrag?

 

Voorbeelden van doelen van theatercampagnes

Met een crowdfundingcampagne kun je geld ophalen voor jouw theaterproject. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het maken van decorstukken voor de theatervoorstelling

  • Het huren van repetitieruimtes

  • De kostuums te ontwerpen en te produceren

  • Het mogelijk maken van een nieuwe tribune

Ook het betalen van de geluidstechnicus, het laten drukken van promotiemateriaal en het huren van apparatuur is een doel wat we vaker voorbij zien komen. 

Het doelbedrag

De doelbedragen op voordekunst voor theaterprojecten lopen uiteen van €1.000 tot €21.000. Het gemiddelde doelbedrag voor een theaterproject op voordekunst is €5.000.

Het kan zijn dat je voor het gehele budget dat je nodig hebt gaat crowdfunden. Maar soms is het doelbedrag van een theatercampagne onderdeel van een groter financieringsplan. Zo vertellen de Gestampte Meisjes bijvoorbeeld dat ze een deel van hun eerste voorstelling ook hebben gefinancierd via subsidie. 

 

Vind je het lastig om je streefbedrag vast te stellen? Bekijk hieronder onze tips.

  • Maak allereerst een begroting en breng in kaart hoeveel geld je nodig hebt. Ga bij het vaststellen van je streefbedrag vervolgens ook uit van wat je kan ophalen. Bedenk welke mensen jij kunt bereiken zodat je hen kunt vragen te doneren. Het klinkt misschien als een open deur, maar bedenk je: hoe meer mensen je bereikt, hoe meer geld je kunt ophalen. 

  • Maak een overzicht van je eigen netwerk en het netwerk van de mensen met wie je samenwerkt,  je bereik op socials en het bereik van de organisaties die jou kunnen helpen je crowdfunding campagne te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan de locaties waar je vaak optreedt. Op die manier weet je hoeveel mensen je ongeveer kan bereiken en welk bedrag hierbij past. 

  • Op het moment dat je crowdfundingcampagne slaagt, zullen veel mensen niet meer doneren. Je vertelde het publiek immers dat het project voor dat bedrag gerealiseerd zou worden. Durf daarom te dromen en zet niet te hoog, maar zeker ook niet te laag in! 

  • Als je een campagne start, wil je natuurlijk dat theatershow er komt. Samen werken we daarom zo goed mogelijk naar de 100% toe, maar het is fijn om te weten dat een project ook kan doorgaan als dat nét niet gehaald wordt. Lees hier over de verschillende scenario’s: de 80% regeling.

 

Tot slot, verlies ook onderstaande zaken niet uit het oog: 

  • In ruil voor een donatie bied je tegenprestaties aan. Die tegenprestaties kosten mogelijk ook geld (denk bijvoorbeeld aan verzendkosten, of reiskosten), neem dat mee in je berekening. 

  • En vergeet ook eventuele kosten niet voor het maken van de promotievideo of de huur van apparatuur die daar eventueel voor nodig is.

  • Het kan zijn dat je BTW over je tegenprestaties moet afdragen en de inkomsten uit de crowdfundingcampagne ook moet opgeven bij je jaarlijkse aangifte. Wil je weten hoe het zit met belasting en tegenprestaties? We schreven een blog over btw en belasting om je op weg te helpen!

Kom je er niet helemaal uit? Wij adviseren je graag over je doel en doelbedrag tijdens een spreekuur, bekijk de beschikbare tijden hier.

Wel een idee, maar nog niet zeker over crowdfunden? Vertel ons hier je idee en we geven je binnen 2 dagen advies! Of lees hier meer over crowdfunden voor theater.

© 2024