Hoe wordt een idee een goed product: van hosselen naar het mogelijk maken van dromen

Hoe wordt een idee een goed product: van hosselen naar het mogelijk maken van dromen

Tim van Reyswoud is projectleider van Immersion Playground en werkt al 15 jaar in de muziekindustrie en culturele sector. Hij werkte met opkomende en gevestigde artiesten als marketing en PR manager bij o.a. Epitaph Records en No Man’s Land. Een bak vol ervaring dus! Hij schreef voor voordekunst een gastblog over hoe een idee een goed 'product' wordt. 

Tegenwoordig zet Tim zich bij in om sociale impact te maken met culturele projecten. Met Immersion Playground, een experiment van stichting Possibilize, werken acts onder begeleiding van zintuigexperts, experience designers, een Inclusion Board en verschillende samenwerkingspartners naar een multizintuigelijke, immersive live performance. Voordekunst geeft deze acts waar nodig een spreekuur of kickoff crowdfunding om kennis te delen over hoe je financiering kunt ophalen voor een creatief idee.

 

Van hosselen naar het mogelijk maken van dromen

Als maker wil je creëren. Om schoonheid toe te voegen aan de wereld, als artistieke extensie van jezelf, om te schuren en reactie uit te lokken, voor anderen, of om jouw plek in de maatschappij te vinden. Wat de reden ook is, je creëert vanuit passie en visie. 

Het maakproces start veelal met een idee en dat idee leidt tot - excuseer de niet-artistieke-term - een product. Ik noem het bewust “een product” omdat ik je wil uitdagen om als ondernemer naar jouw kunstvorm te kijken. Het product dat jij creëert ga je namelijk aanbieden in een verzadigde markt waarin je mensen wilt overtuigen om hun geld en tijd aan jou te besteden in plaats van aan iemand anders.

 

Dus hoe wordt jouw idee een goed product?

In mijn ervaring willen jonge, opkomende makers hun idee vaak zo snel mogelijk realiseren. Passie drijft hier het maakproces en de drang om het product te tonen aan de wereld. Ik zie het veel gebeuren dat makers in deze eerste fase hun directe omgeving betrekken. Om het uitbrengen van een album als voorbeeld te nemen: je kan bij een klasgenootje thuis opnemen en diegene kan ook een beetje mixen en masteren, de gitarist kan photoshoppen en maakt logischerwijs het artwork, de beste vriend van het zusje van de drummer fotografeert graag in z’n vrije tijd en wil de nieuwe bandfoto’s maken. En zo wordt een eerste idee getransformeerd naar een pril (en soms succesvol!) product. 

Uiteraard is er helemaal niets mis met deze aanpak en zet vrijwel elke maker op deze manier diens eerste stappen. Het zelf uitzoeken, meters maken met vallen en opstaan, is noodzakelijk om vaardig te worden en het maakproces je eigen te maken. Toch zijn er nog twee aspecten die (onbewust) meespelen bij het maken van keuzes: het gebrek aan financiële middelen en het gebrek aan kennis.

 

''Door het gebrek aan kennis worden de mogelijkheden van subsidies, werkbijdrages en crowdfunding niet overwogen.''

 

Om bij hetzelfde voorbeeld te blijven: bij het uitbrengen van een album wordt gekeken naar hoeveel geld de bandleden gezamenlijk kunnen inleggen. Rekening houdend met inkomsten door ticketverkoop bij de release show, merchandise en fysieke plaatverkoop wordt het budget bepaald. Hier creëert de maker een grote, beperkende factor. Door het gebrek aan kennis worden de mogelijkheden van subsidies, werkbijdrages en crowdfunding niet overwogen. Er wordt geen plan gemaakt om een artistieke droom stap-voor-stap te verwezenlijken. In plaats daarvan wordt een verwaterd product geproduceerd dat past binnen het budget.

Ik wil je aanmoedigen om te dromen. Op welke podia zie jij jezelf over twee jaar staan? Hoe ziet je publiek eruit? Wat ga jij creëren om jezelf te onderscheiden en deze mensen te bekeren tot trouwe fans? Wie gaat jou ondersteunen bij het realiseren van jouw visie? Welke fotografen, videografen, vormgevers, managers, boekers en andere professionals worden onderdeel van jouw team om jouw artistieke droom te vertalen naar een product?

 

Een praktijkvoorbeeld aan de hand van KUZKO, die hun crowdfundingcampagne afrondde op voordekunst

Wanneer neem je nou écht de tijd om stil te staan, te reflecteren, te dromen, nieuwe ideeën te bedenken, hiermee te experimenteren en plannen te maken? Even uit je vaste stramien, weg van dagelijkse struggles, zonder concreet doel zoals het voorbereiden van de eerstvolgende show. KUZKO kreeg bij Immersion Playground, een experimenteel project van het internationale platform Revelland, de kans om twee dagen lang te experimenteren in TivoliVredenburg. Hier kregen ze toegang tot hun eigen podium en crew. En het belangrijkste: een “bril” waarmee ze op een andere en nieuwe manier naar hun performance konden kijken. De eerste dag deelden drie mensen met verschillende zintuiglijke beperkingen namelijk met KUZKO hoe zij livemuziek beleven. Zo leerden zij dat verdere investeringen in een lichtshow, outfits en props hun show zou verbeteren. En ook dingen die helemaal geen geld kosten, zoals publieksinteractie, oogcontact en het gebruik van lichaamstaal. Twee dagen lang heeft KUZKO hun liedjes onder de loep gelegd, de essentie van elk liedje uitgeplozen en bedacht hoe ze de bijhorende emoties kunnen vertalen naar elementen die je kunt zien, horen én zelfs proeven, ruiken en voelen. Ze maakten twee plannen en begrotingen. Eén om hun minimale wensen te realiseren én een XL-versie die ze uiteindelijk realiseerden met een succesvolle crowdfundingcampagne. Ze werden daarbij begeleid door voordekunst.

 Bekijk de crowdfundingvideo van KUZKO hieronder

 

Wees niet bang

Dus gun jezelf tijd. Maak een planning voor twee jaar. Duik in je maakproces en zet je visie op papier. Creëer deelproducten. Een album is geen eindproduct, maar een artistieke uiting en een middel om mensen aan je te verbinden. Hier horen singles bij, artwork, interviews, een visuele identiteit, maar ook een liveshow die dezelfde visie ademt met een passend lichtplan, decor, visuals, outfits en meer. Dit zijn allemaal deelproducten die een plekje krijgen op je tijdlijn, inclusief momenten om de juiste partners aan je te binden, deadlines en tijd voor reflectie. Gun jezelf ook tijd om bij te sturen, aanpassingen te doen, je initiële droom achter je te laten en een nieuwe droom te formuleren op basis van je nieuwe inzichten en ervaringen. 

 

''Duik in je maakproces en zet je visie op papier [...] Durf een begroting van tien, twintig of dertig duizend euro te maken''

 

Wees niet bang. Laat de bij elkaar gesprokkelde tweeduizend euro los. Durf een begroting van tien, twintig of dertig duizend euro te maken waarin je jouw dreamteam van professionals inhuurt om samen jouw droom te realiseren (in plaats van je neefje uit te buiten voor een paar tientjes). Onderzoek de kansen die subsidies, werkbijdrages en crowdfunding bieden. You’re in control. Alles is mogelijk. 

 

Lees hier meer over Tim en het experiment Immersion Playground. 

En denk jij na over een crowdfundingcampagne? Stuur vandaag nog jouw idee in, gratis en vrijblijvend. Wij bij voordekunst denken met je mee.

© 2024