Succesvolle crowdfundingcampagnes van culturele instellingen via Creative Funding

Succesvolle crowdfundingcampagnes van culturele instellingen via Creative Funding

Creative Funding is de adviestak van voordekunst, en daarmee bieden we culturele instellingen de mogelijkheid om door middel van een crowdfundingcampagne hun achterban te activeren, zichtbaar te maken en bij zich te houden. Wij gingen met een paar van hun in gesprek om uit te zoeken hoe zijn het Creative Funding traject ervaren en waar zij naar uitkijken.

 

Rose Stories: “Je moet zelf die urgentie voelen, en zorgen dat anderen die urgentie ook begrijpen.”  

ROSE stories heeft in het afgelopen jaar maar liefst vier succesvolle campagnes afgerond bij Creative Funding. Deze organisatie van 16 vrouwen vertelt verhalen die nog te weinig verteld zijn. Waarom is crowdfunden zo belangrijk voor ROSE stories, en hoe maken ze hun campagnes steeds tot een succes? Rozemarijn Houben (Projectleider) en Maria Lam (Hoofd Marketing & Communicatie) vertellen erover in dit interview. “Crowdfunden zit zó in de core van waar ROSE stories voor staat: onvertelde verhalen vertellen voor en door mensen die over het algemeen in de media vaak buiten beeld blijven. Het is dus een hele logische stap om crowdfunding professioneel in te zetten’’  Lees je mee? Lees het interview op Creative Funding.nl

Boeklancering.jpg

 

PS|Theater: Voor sommige groepen is ‘Steun PS’ al voldoende, maar bij anderen ging de boodschap juist meer over kansengelijkheid of de stad Leiden.”

Afgelopen zomer haalde het Leidse PS|theater via Creative Funding €21.441 op voor het project WIJ ZIJN DE STAD. In dit theatrale gezelschapsspel over kansen(on)gelijkheid zijn de deelnemers de pionnen, en kruipen ze in het leven van echte Leidenaren. Nu het levensgrote bordspel er staat werkt PS|theater samen met Creative Funding aan het behouden van de nieuwe donateurs. Heleen Hameete (Zakelijk leider) en Maaike Tjepkema (Marketing & Communicatie) vertellen over het verloop van de campagne en de fase daarna. Ook benieuwd? Lees het interview hier.

2D6A1064_s.jpg

 

Rialto:“Daarvoor is crowdfunding een prachtige manier. Mensen kunnen echt een steentje bijdragen en voelen ‘Rialto VU is ook van mij’.”

In 2021 opende Rialto een tweede locatie bij de Zuidas: Rialto VU. Bij Creative Funding haalden ze €35.001 op voor een vierde filmprojector op deze nieuwe locatie. Een geweldig bedrag, maar de campagne  bracht Rialto meer dan dat. Raymond Walravens (Directeur) en Steffie van der Horst (Coördinator Marketing) vertellen over samenwerken met bedrijven en crowdfunding als marketingtool. Weten wat crowdfunden nog meer biedt, lees het in dit interview.

Rialto_VU_opening_12_november_2021_Low_Resolution_-_Melanie_Lemahieu__1_....jpg

 

philharmonie zuidnederland:“Ik denk zelf dat sponsoren en vooral fondsen het heel goed vinden als een organisatie aan het crowdfunden is, want je steekt er toch je nek mee uit.”

Samen met Jeugdtheatergezelschap Het Laagland ontstond bij de philharmonie zuidnederland het plan voor de film ‘Expeditie Orkest’, waarin kinderen samen met musici uit het orkest op onderzoek uitgaan hoe klanken in muziek ontstaan. Met crowdfunding haalde philharmonie zuidnederland €16.935 op om deze bijzondere film te realiseren. Maud Douwes (Relatiemanager) vertelt over de campagne en het betrekken van de gehele organisatie. Lees hier hoe zij Expeditie Orkest realiseerden!

Voorzijde_-_bedankkaart_crowdfunding.jpg

Ook in 2022 biedt Creative Funding - dé adviestak van voordekunst voor culturele instellingen - aan maar liefst 6 culturele instellingen de kans om door middel van het Creative Funding-traject crowdfunding, donateursverwerving en publieksbehoud duurzaam in te bedden in de organisatie. 

Wil je op de hoogte blijven van de campagnes op Creative Funding? Volg Creative Funding op Facebook en LinkedIn, of meld je aan voor de nieuwsbrief via de website.

© 2024