Tegenprestatietips voor beeldende kunst campagnes

Tegenprestatietips voor beeldende kunst campagnes

Bij het doneren kunnen donateurs kiezen voor een tegenprestatie, een bedankje dat je hen aanbiedt in ruil voor een donatie. Wat zijn tegenprestaties die passen bij een beeldend kunst project? Ik help je op weg!

 

Bij een tegenprestatie denk je natuurlijk als eerste aan iets wat je project voortbrengt. Maar donateurs zijn niet altijd op zoek naar een materiële tegenprestatie, maar juist ook naar een ervaring. Jouw donateurs willen graag meegenomen worden in jouw avontuur: nodig hen bijvoorbeeld uit voor de expositie of bied ze een kijkje achter de schermen wanneer je aan het werk bent.

Denk goed na over de verschillende donateurs en wat zij eventueel interessant zullen vinden. Variatie in de tegenprestaties die je aanbiedt, zorgen ervoor dat er voor iedere donateur iets passends tussen zit. Let daarbij ook op verschil in bedragen. Sluit hoge bedragen niet uit, want die zijn juist interessant voor zakelijke relaties of bedrijven die bij willen dragen aan jouw project. 

 

Voor jouw beeldende kunst campagne kun je aan de volgende tegenprestaties denken: 

  1. Het product van de campagne, bijvoorbeeld de publicatie die voortkomt uit je campagne of een uitnodiging tot de expositie.

  2. Een kijkje achter de schermen zoals een uitnodiging in je atelier

  3. Een naamsvermelding

  4. Een kunstwerk(je)

 

Een aantal voorbeelden van mede-beeldend kunstenaars

 

NIEUW CHARLOIS - producten uit de schappen

NIEUW CHARLOIS ie een nieuwe galerieruimte in Rotterdam. NIEUW CHARLOIS toont werk van beeldend kunstenaars (zowel aanstormend talent als gevestigd) en ontwerpers uit Oud Charlois en de rest van Rotterdam. Voor verschillende donatiebedragen boden ze tijdens hun crowdfundingcampagne eigen werk en producten aan als tegenprestatie.

8blvzlTqXMHcobmz.jpg

 

 

Guusje Beverdam - van een handkus tot een unieke tekening

Guusje Beverdam maakte haar monografie ‘Illusie en ironie, de wereld van Guusje mogelijk via een crowdfundingcampagne. Als tegenprestatie bood ze onder andere de monografie aan en een uitnodiging voor de boekpresentatie. Maar daarnaast maakte Guusje als tegenprestatie (150 euro) speciaal een unieke klei-tekening voor haar donateurs.

Guusje laat in deze video een kijkje achter de schermen zien en biedt een donateur zijn gekozen tegenprestatie aan een handkus!

 

 

Hold that Thought - een kijkje achter de schermen

De campagne ‘Hold That Thought’ maakte het boek mogelijk van Johannes Langkamp, waarin wordt gezocht naar de mogelijkheden om beweging vast te leggen in een boek en naar de relatie tussen fysieke kunstwerken en zijn documentatie. Los van de mogelijkheid om als tegenprestatie het boek te kiezen. Ze boden daarnaast ook een kijkje in de keuken aan, voor 1000 euro wordt de donateur persoonlijk rondgeleid door Johannes Langkamp in zijn atelier van zijn prototypes.

 

Dm6UyaAAA4it26Mh.jpg

 

Geïnspireerd geraakt? Vertel ons hier je idee en we geven je binnen 2 dagen vrijblijvend advies!

 

 

 

© 2024