Terugblik: De eerste zes maanden van 2020 op voordekunst

Terugblik: De eerste zes maanden van 2020 op voordekunst

Halfjaarlijks kijken we graag even terug op wat we allemaal hebben zien gebeuren op voordekunst. Dit jaar is anders dan anders: het coronavirus, musea, theaters en concertzalen die deuren moesten sluiten, maar ook mooie alternatieven online, veerkrachtige makers en fantastische donateurs. 

 

De makers

De Digitale Meezing Matthäus’, een online theaterproject ‘Oh Ja Joh Corona’ of het fotoboek ‘Nederland in Quarantaine’, een greep uit de projecten die live gingen in de afgelopen periode. Makers toonden veerkracht en gingen creatief om met de situatie. Daarnaast ontwikkelde we samen met onze online partner Digital Natives de actiecampagnes voor instellingen en makers die inkomsten misliepen door het coronavirus. In totaal meldde sinds april 84 actiecampagnes zich aan, stonden er 36 live sinds april en werd er in totaal 224.140 gedoneerd specifiek aan actiecampagnes.

Ook niet-corona gerelateerde projecten vonden hun weg naar voordekunst. Zo haalde Filmhuis Gouda meer dan 30.000 euro op voor een nieuwe filmzaal en haalde zij zelfs 5.000 euro meer op om zo ook nog de wc’s te kunnen verbouwen. Rens en Florian namen de tjid om hun eerste album op te nemen: ‘’In het normale leven hebben wij het erg druk met onze studie daarom willen we nu de kans grijpen om een album te maken. Omdat het coronavirus ons land overneemt zijn allebei onze scholen gesloten. Dit geeft ons wel de kans om deze droom waar te maken en daar maken wij graag gebruik van’’. Een sterk staaltje omdenken 💛! 

In de eerste zes maanden van 2020 gingen er in totaal 325 crowdfundingcampagnes live en was het slagingspercentage 85%. Trots op alle makers die de stap waagden en een crowdfundingcampagne startten! 

Optimized-blog_afbeelding_3

 

De donateurs

In totaal werd er vanaf januari 34.738 keer gedoneerd door donateurs op voordekunst. In de vele motivaties die langs komen op het platform valt het op dat donateurs meer eigenaarschap nemen voor het mede mogelijk maken van kunst en cultuur. Motivaties als:

Ruigoord is van te groot cultureel en maatschappelijk belang om verloren te gaan’ 

en

'Ik steun jonge mensen die nu afstuderen en minder kans hebben om te laten zien wat ze kunnen’ zagen we veel langs komen.'

Maar ook: 

De nieuwe generatie jazzmuzikanten (oh, ik klink we als een ouwe man opeens) moeten we natuurlijk steunen!’ 

Daarnaast droegen onze partners in totaal €253.151 bij aan projecten op voordekunst. Onze partners toonden zich daarnaast flexibel, zo besloot Gemeente Den Haag tijdelijk het matchfundingsbedrag te verhogen naar 50%. Ook Province Limburg besloot meer bij te dragen aan Limburgse projecten op voordekunst en naast crowdfundingcampagnes ook actiecampagnes op voordekunst te ondersteunen.  

In totaal werd er in de eerste zes maanden 2.036.000 euro gedoneerd aan creatieve projecten op voordekunst uit 34.738 donaties en partnerbijdragen.

Optimized-blog_afbeelding_2Optimized-Blog_afbeelding

 

En dat is nog niet alles want juni was de beste maand ooit op voordekunst! Er werd in totaal 515.012 euro opgehaald in juni met de meeste donaties ooit, 9.828 donaties. Daarnaast ondersteunde de donateurs niet alleen de makers op voordekunst, maar gaven ze samen ook meer dan 10.000 euro fooi aan voordekunst bij het doneren aan projecten. Een record! Daarmee kunnen we de makers en donateurs nog beter ondersteunen en meer projecten mogelijk maken.

We willen onze makers, donateurs, partners en fans van voordekunst ontzettend bedanken! De afgelopen maanden waren spannend, maar we zijn trots op de resultaten die we samen met jullie mogelijk hebben kunnen maken; doe het samen, doe het voordekunst! 

Geinspireerd geraakt? Stuur vandaag nog jouw idee in en je hoort binnen twee dagen of het past op voordekunst!

 

© 2024