Van 6 naar 4.400 campagnes: Voordekunst bestaat 10 jaar!

Van 6 naar 4.400 campagnes: Voordekunst bestaat 10 jaar!

Voordekunst bestaat vandaag 10 jaar! Op 4 november 2010 werd voordekunst opgericht en inmiddels helpen we al tien jaar lang creatieve initiatiefnemers met het realiseren van hun project door middel van crowdfunding. Vandaag blazen we dan echt 10 kaarsjes uit.

Hoe het begon

Voordekunst is ontstaan uit een redelijk spontaan idee. Roy Cremers’ (initiatiefnemer en oprichter van voordekunst) werkte destijds bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst en merkte dat hij steeds vaker uit moest leggen waarom subsidies aan kunstenaars worden verstrekt. Ook merkte hij dat vele makers niet direct concreet kunnen maken wat ze willen of gaan doen. Hij voelde de urgentie om iets te ontwikkelen wat makers zichtbaar maakten en helpt publiek makkelijker te betrekken. Dat werd voordekunst. Uiteindelijk werd voordekunst geïnitieerd vanuit het AFK met een eenmalige bijdrage uit de Regeling Innovatie Cultuuruitingen van het Ministerie van OCW. 

Voordekunst startte met zes projecten. Tien jaar later zijn er inmiddels meer dan 4.400 projecten succesvol afgerond en is er meer dan 30 miljoen euro gedoneerd aan creatieve projecten op voordekunst door meer dan 300.000 donateurs. In totaal slaagt 80% van de campagnes op voordekunst. Een resultaat waar wij, maar vooral ook makers en donateurs trots op mogen zijn.

Dat resultaat hadden we niet kunnen boeken zonder onze partners in de vorm van onder andere fondsen, gemeenten en provincies. Dankzij hen hebben we het platform kunnen doorontwikkelen én een matchfundingconstructie op kunnen zetten. De eerste in Nederland. In totaal steunden onze matchfundingpartners meer dan 1900 campagnes en doneerden zij zo'n 2,2 miljoen euro aan creatieve projecten. 

 

balkjej

 

Houd de liefde levend

Met deze prachtige campagnes is niet alleen geld opgehaald, maar ook een connectie gemaakt tussen maker en het publiek. De komende jaren willen we makers de ondersteuning bieden om de relatie met hun (nieuwe) publiek te verduurzamen en de instrumenten bieden om een stabiele geefrelatie mogelijk te maken. Waar het bedrag na één voorstelling, film of boek op is, zorgt een loyale crowd keer op keer voor volle zalen, daverend applaus of uitverkochte exposities. De eerste stappen om deze instrumenten te ontwikkelen zijn daar al voor gezet met het onderzoek Leve het Geven.

Daarnaast hopen we ook culturele instellingen nog beter te helpen door de ‘kracht van de crowd’ te tonen. Met Creative Funding willen we culturele instellingen de kennis, tijd en techniek bieden om projecten te financieren en het publiek actief te betrekken en duurzaam te verbinden met de organisatie. De eerste campagnes van Nationale Opera en Ballet, Limburgs Museum en Nederlandse Dansdagen zijn succesvol afgerond. Genoeg plannen voor de toekomst dus!

 

Bijzondere videoverhalen

Speciaal voor onze verjaardag vroegen we verschillende makers welk creatieve idee werkelijkheid is geworden dankzij crowdfunding en wat het hen nog meer heeft gebracht. 

Deze maand zie je Floris Kortie; die een van de eerste projecten op voordekunst namens jongerenorganisatie Entrée van het Koninklijk Concertgebouw Orkest startte. In totaal werd er 67.500 euro opgehaald voor het Koninginnenachtconcert in het Concertgebouw in 2011. Ook vertellen directeur Harry-Jan Bus en artistiek leider Rachèl van Olm over hoe Theater Walhalla een crowdfundingcampagne startte voor een nieuwe tribune. Ze haalde daarmee één van de hoogste doelbedragen ooit op voordekunst: meer dan 80.000 euro!

Al deze verhalen vind je terug op onze speciale verjaardagspagina tienjaarvoordekunst.nl!

 

We bedanken makers, donateurs, relaties en partners voor de afgelopen 10 jaar! Zonder de durf van de makers, de kracht van de crowd en het geloof en vertrouwen van onze partners was er niet al meer 30 miljoen euro opgehaald voor creatieve campagnes. Doe het samen, doe het voordekunst!

Namens het hele voordekunstteam,

Mies, Marjolein, Lisanne, Laura, Michelle, Alyssa & Kristel 

balkjej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© 2024