Van het boek tot een workshop: Tegenprestatietips voor publicatie-campagnes

Van het boek tot een workshop: Tegenprestatietips voor publicatie-campagnes

Bij het voeren van jouw crowdfundingcampagne voor een publicatie bied je in ruil voor een donatie en tegenprestatie aan. Maar wat zijn tegenprestatie die passen bij een publcatieproject? Wij helpen je op weg met tips en voorbeelden.

Bij een tegenprestatie denk je natuurlijk als eerste aan iets wat je project voortbrengt, bijvoorbeeld het boek, de dichtbundel of de graphic novel. Naast dit soort tastbare tegenprestaties, zijn donateurs niet altijd op zoek naar een materiële tegenprestatie maar juist ook naar een ervaring.

Denk goed na over de verschillende donateurs en wat zij eventueel interessant zullen vinden. Variatie in de tegenprestaties die je aanbiedt, zorgen ervoor dat er voor iedere donateur iets passends tussen zit. Let daarbij ook op het verschil in bedragen. Sluit hoge bedragen niet uit, want die zijn juist interessant voor zakelijke relaties of bedrijven die bij willen dragen aan jouw project. 

 

Voor jouw publicatieproject kun je aan de volgende tegenprestaties denken

  1. Het product van de campagne, zoals bijvoorbeeld het boek, de dichtbundel of fotoboek

  2. Een workshop of mini-cursus die past bij jouw project

  3. Een 1+1 constructie: je krijgt het boek, en je geeft er één weg.

  4. Naamsvermelding in het boek.

 

Een aantal voorbeelden

 

Het prentenboek 'Naar de maan' van Tara Hoorweg

Tara Hoorweg maakte het prentenboek ‘Naar de maan’ mogelijk. Naast dat je in ruil voor een donatie het prentenboek als tegenprestatie kon ontvangen, was het ook mogelijk om deze cadeau te doen! Zo gaf de donateur er een weg aan kinderen die de ziekte van Lyme hebben en ontving de donateur er zelf eentje thuis. 

mZJ3b9nWzmFSMr4R.jpg

 

Elmay Claasen en haar dichtbundel 'Duizend stukjes liefde'

Elmay Claasen startte een crowdfundingcampagne voor een dichtbundel. Als tegenprestatie was het mogelijk een mini-cursus gedichten schrijven te ontvangen, maar ook 'een gedicht op maat' was een van de opties waar donateurs uit konden kiezen. Daarnaast was het uiteraard mogelijk om het product van de campagne, de dichtbundel, gesigneerd thuis te ontvangen! 

duizend-stukjes-liefde.jpg

 

Boekbinden met Boekbindlegende Gijs Wortel

Gijs Wortel is een boekbindlegende, en Anne-Marie en Annelou maakte samen met hem een boek over boekbinden! In ruil voor een donatie was het mogelijk het boek te ontvangen als tegenprestatie. Donateurs hadden de keuze tot een gebonden of ongebonden boek, zodat de donateur zelf nog vorm kan geven en kan binden. Helemaal passend bij het project! Maar ook een toegangskaartje tot de lancering hoorde tot de mogelijkheden. Of wat dacht je van een bezoekje aan de binderij?

F9GWJ5AOdfAqTQwR.jpg

 

Geïnspireerd geraakt? Vertel ons hier je idee en we geven je binnen 2 dagen vrijblijvend advies! 

 

© 2024