K. F. Hein Fonds is partner van voordekunst

Door middel van Find, Fund, Film en Find, Fund, Music dragen het K.F. Hein Fonds en voordekunst bij aan de  ontwikkeling van toekomstige film -en muziekprofessionals. Het traject is speciaal ontwikkeld voor afstudeerstudenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Het doel? De zichtbaarheid van de filmmakers en muzikanten en hun afstudeerfilms vergroten en de band tussen de makers en het publiek op een duurzame manier verstevigen.
Als netwerkpartner van voordekunst zet het K.F. Hein Fonds samen 'Workshops Publieksbereik' op voor ondernemende makers en culturele instellingen, om hen te helpen bij een goede financieringsmix.

Wat het K.F. Hein Fonds mede mogelijk heeft gemaakt

Wanneer het K.F. Hein Fonds, ondernemende makers en particuliere donateurs samenwerken

donaties

€ 138.277
sinds onze oprichting in 2010

projecten

21
succesvol afgerond door onze makers

donateurs

1.770
het grootste netwerk van nederland

talentvolle makers

21
realiseren samen met jou hun projecten

Lees meer over onze samenwerking

Liselotte Glerum, Janneke Robers en Joris Spaanderman winnen Find, Fund, Film en ontvangen kickstartbijdrage van K.F. Hein Fonds

13 februari 2024

Dit jaar stuurden maar liefst 26 afstudeerstudenten hun crowdfundingplan in voor Find, Fund, Film, een record! Na de presentaties en het juryberaad zijn de drie winnaars bekend: Liselotte Glerum, met LEVEN ER KONIJNEN IN DE HEMEL?, Janneke Robers, met MAAR, MAMA en Joris Spaanderman, met HOE LIEFDE EN IK BEVRIEND RAAKTEN. De winnaars ontvangen een matchingsbijdrage van het K.F. Hein Fonds voor hun crowdfundingscampagne én intensieve begeleiding van voordekunst tijdens de crowdfunding en crowdkeeping.    Find, Fund, Film Met 'Find, Fund, Film' willen het K.F. Hein Fonds en voordekunst jonge filmmakers stimuleren om crowdfunding te gebruiken als middel om een duurzame band op te bouwen met hun publiek. Jonge filmmakers werken door dit traject al bij het maken van hun afstudeerfilm aan een grotere zichtbaarheid voor hun werk en een band met hun publiek vanaf de crowdfunding tot aan de vertoning van de film.   Jury De jury bestond deze editie uit Isabelle de Klein (Hoofd Marketing en Communicatie Nederlands Film Festival), Safirah Dijkstra (dramaturg VPRO/ Human en projectmanager De Ontmoeting) en Nick Waelbers (Projectbegeleider voordekunst). De jury prijst de kwaliteit van de plannen en de zeer uiteenlopende en mooie ideeën voor de films.    De films LEVEN ER KONIJNEN IN DE HEMEL? verkent de relatie tussen kinderen en de dood. Geïnspireerd op haar eigen ervaringen wil de maker laten zien dat kinderen dezelfde diepgaande emoties ervaren als volwassenen.  In MAAR, MAMA komt Nena erachter dat ze precies is als haar moeder en leert ze dat ze daar wat aan wilt doen. Een herkenbaar verhaal over een eeuwenoud patroon van moeders en dochters.  HOE LIEFDE EN IK BEVRIEND RAAKTEN is een intieme en liefdevolle coming-of-age over de zoektocht van een homoseksuele adolescent en zijn vader naar kwetsbaarheid en zelfliefde. Een persoonlijk verhaal dat gaat over een universele boodschap.    Crowdfunding campagnes van start! De crowdfunding campagnes van Liselotte, Janneke en Joris zijn van start. Ook bijdragen? Check de crowdfunding pagina's via de links: LEVEN ER KONIJNEN IN DE HEMEL? , MAAR, MAMA en HOE LIEFDE EN IK BEVRIEND RAAKTEN .

lees verder

Hoe kan ik meer mensen bereiken? Alles over de kracht van herhaling

18 september 2023

We krijgen bij voordekunst veel vragen over het betrekken van meer mensen bij je project. Je hebt bijvoorbeeld iédereen die je kent een e-mail gestuurd, in alle whatsappgroepen gezegd dat je hiermee bezig bent, en het ook al op je wall gepost. Toch blijven de donaties achter. Hoe kan dat? Wij geloven stellig in de kracht van herhaling . Volgens ons moet je iets niet één keer vragen, maar drie. Of vier. Of zeven.  Alleen: veel projectmakers die crowdfunden voelen zich bezwaard om zoveel te spammen . De angst dat mensen moe worden van je project is vaak aanwezig. En dat terwijl je juist allemaal creatieve manieren kan bedenken om jouw project onder de aandacht te blijven brengen!    Daarom geven we jou hier wat inspiratie voor jouw marketingcampagne . Of: hoe je zeven keer om donaties kan vragen, zonder dat het vervelend wordt.  Belangrijk: vergeet niet om alle berichten af te sluiten met een call to action . Zend niet alleen maar info uit, maar roep de lezer ook echt op om iets te doen (klik hier, doneer nu, etc).    Een persoonlijk bericht Voordat je überhaupt begonnen bent met je campagne stuur je al je naaste vrienden en familie een persoonlijk bericht. Zij vinden het vast ook superspannend dat je gaat crowdfunden, en willen je graag helpen om de teller zo snel mogelijk van de nul af te krijgen. Dit bericht stuur je via de app of - eigenlijk het slimst - door even te bellen.    Een grootse aankondiging  Nadat de eerste week voorbij is wordt het tijd om het van de daken te schreeuwen : je bent aan het crowdfunden! Dit is het moment om het aan te kondigen via alle kanalen die je hebt - zowel social media als whatsappgroepen als e-mails als post. Tip: Plan van tevoren Facebookposts in met een aankondiging, dan hoef je die niet ter plekke te verzinnen.   Het loopt!  Zie je dat er wat bij komt op de teller? Als je over de 30% bent is dat een heel mooi moment om te delen met je achterban: je hebt een derde van je bedrag gehaald. Plaats een update op de pagina (bijvoorbeeld een filmpje!) waarin je je huidige donateurs bedankt , en zet al je sociale media in om te vertellen dat het nu echt aan het lopen is met je campagne. Hebben er mensen uit je eerste kring (familie en allerbeste vrienden) nog niet gedoneerd? Dit is een goed moment om ze nog even op je campagne te wijzen!    Een sneak peek van je project  Ondertussen ben je natuurlijk ook nog aan het werk aan je project. Zo rond de helft van je looptijd is het leuk om een sneak peek te geven : bijvoorbeeld de dummy van je boek, een repetitie van je voorstelling of een stukje van je nieuwe nummer. Dit is trouwens ook het moment om de media te gaan mailen! Denk bijvoorbeeld aan een lokale krant of radiozender.    Een tegenprestatie uitlichten  Je geeft vast allerlei moois weg, maar vallen de toffe tegenprestaties niet een beetje weg in die lange lijst? Licht de leukste tegenprestatie uit, bijvoorbeeld in een e-mail naar al je vrienden en kennissen.  Vraag ook je donateurs via een update om de tegenprestatie door te sturen naar geïnteresseerden.    Nog 200 euro in 5 dagen!  De laatste loodjes wegen het zwaarst, maar de eindsprint is ook een mooi excuus voor een social media-bombardement. Moet je nog 200 euro om de 100% te halen? Daar kun je van maken: als er nu nog 8 lieve mensen 25 euro doneren , dan zijn we er! Zo maak je het bedrag behapbaar, en wie wil er nou niet € 25 doneren om jou te helpen?     Urgentie: dit is de laatste kans!  Na het eind van je campagne kan er niet meer gedoneerd worden, dus in de allerlaatste uren voor het eind van je campagne is het een goed moment om iedereen daar nog even op te wijzen. Hopelijk trekt dat de laatste treuzelaars over de streep en zeil je met gemak over de 100% heen!    Geinspireerd geraakt? Stuur vandaag nog jouw idee in en je ontvangt vrijblijvend advies! 

lees verder

Winnaars van Find, Fund, Film zijn bekend: Natalia Boorsma, Davey Driessen en Maxime Klerkx ontvangen kickstartbijdrage van K.F. Hein Fonds

10 januari 2023

Dit jaar stuurden maar liefst 22 afstudeerstudenten hun crowdfunding plannen in voor het traject Find, Fund Film . Na de presentaties en het juryberaad zijn de drie winnaars bekend: Natalia Boorsma met ‘Three Women Named Svetlana’, Davey Driessen met ‘Sjiek de Friemel’ en Maxime Klerkx met ‘Baas bij Eigen Bevalling’. De winnaars ontvangen een matchfundingbijdrage van het K.F. Hein Fonds voor hun crowdfundingcampagne én intensieve begeleiding van voordekunst tijdens hun campagne en erna.   Find, Fund, Film Met 'Find, Fund, Film' willen het K.F. Hein Fonds en voordekunst jonge filmmakers stimuleren om crowdfunding te gebruiken als middel om een duurzame band op te bouwen met hun publiek. Jonge filmmakers werken door dit traject al bij het maken van hun afstudeerfilm aan een grotere zichtbaarheid voor hun werk en een band met hun publiek vanaf de crowdfunding tot aan de vertoning van de film. “Dit is hoe je 2023 wilt beginnen! Namens de hele Sjiek de friemel crew ontzettend bedankt voor deze fijne steun!” - Quote Davey Driessen, regisseur Sjiek de Friemel De jury bestond deze editie uit Isabelle de Klein (Hoofd Marketing en Communicatie Nederlands Film Festival), Safirah Dijkstra (dramaturg VPRO/ Human en projectmanager De Ontmoeting) en Mies Koppelmans (Projectbegeleider Film voordekunst). De jury prijst de kwaliteit van de plannen en de zeer uiteenlopende en mooie ideeën voor de films.     Bijschrift: Sfeerbeelden van de films van de drie winnaars.   De drie winnaars Three Women Named Svetlana (fictie)  Op een klein treinstation ergens in Servië wachten drie vrouwen genaamd Svetlana op de trein. Ze hebben verschillende verwachtingen van waar deze hen zal brengen. Wanneer de trein na uren wachten nog steeds niet verschijnt, beseffen ze zich dat het wachten ze verder heeft gebracht dan dat de trein dat zou kunnen doen. De jury over 'Three Women Named Svetlana': "Belangrijk om een stereotype te doorbreken, maar niet weg te deinzen van de werkelijkheid."    Sjiek de Friemel (fictie)  Wanneer er thuis geen geld meer is en Wesley (12) met lege handen aan komt op de verjaardag van zijn imponerende klasgenoot Lars (13), besluit hij zich stiekem voor te doen als jarige job in een radio uitzending van 3FM om zo kans te maken op twee kaartjes voor Snowworld. Tegelijkertijd krast zijn vader een (winnend) kraslot kapot. De jury Over 'Sjiek de Friemel: " Grappig en ludiek! Dit is een belangrijk thema en bovendien een vriendelijke manier om dit aan de kaak te stellen."    Baas bij eigen bevalling (documentaire)  Drie verschillende vrouwen maken ieder vanuit hun eigen visie keuzes rondom hun bevalling. In een tijd waarin deze keuzevrijheid steeds meer onder druk dreigt te komen te staan, laten hun verhalen zien waarom het zo belangrijk is dat vrouwen zeggenschap houden over hun eigen bevalling. De jury over Baas bij Eigen Bevalling: "Interessant diepte research gedaan voor de film. Belangrijk om het over zelfbeschikking te hebben en daarbij de mensen die dit treft aan het woord te laten."    De crowdfundingcampagnes van de drie winnaars gaan van start in januari en februari 2023. Houd onze projectpagina in de gaten om de crowdfunding campagnes van de winnaars en de andere afstudeerstudenten van de HKU te volgen!    Benieuwd of crowdfunding past bij jouw project? Stuur je idee in ! 

lees verder

Stuur vrijblijvend jouw idee in 

Stuur je idee in Arrow down

Je krijgt binnen twee dagen advies van een van onze crowdfundingexperts