VSBfonds is partner van voordekunst

Kunst en cultuur verruimen ons denken over alledaagse dingen, maar ook over grote thema's zoals de medemens of het leven. Daarom vindt VSBfonds het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen kennismaken met, meedoen aan en genieten van kunst en cultuur. In samenwerking met voordekunst ondersteunt het fonds crowdfundingcampagnes van creatieve makers (amateurs, semi-profs en professionals) binnen elke discipline, van film tot community-art en van muziek tot mode, die passen binnen de beleidslijn Kunst & Cultuur.

1.

Deelnemers van de ondersteuningsroute 'In de Financiële Mix' maken kans op een bijdrage van het VSBfonds. 

2.

VSBfonds steunt projecten die passen binnen hun beleidslijn Kunst & Cultuur.

3.

VSBfonds steunt projecten met een publieksmoment. 

Wat VSBfonds mede mogelijk heeft gemaakt

Wanneer VSBfonds, ondernemende makers en particuliere donateurs samenwerken

donaties

€ 2.603.100
sinds onze oprichting in 2010

projecten

423
succesvol afgerond door onze makers

donateurs

30.903
het grootste netwerk van nederland

talentvolle makers

416
realiseren samen met jou hun projecten

Lees meer over onze samenwerking

Dit zijn de crowdfundingtips van ambassadeur Maria Anouk

4 september 2024

Multidisciplinair performer Maria Anouk deelt haar tips voor het voeren van een succesvolle crowdfundingcampagne. Als ambassadeur van voordekunst inspireert zij komend jaar makers die ook nadenken over crowdfunden. We geven het woord dan ook graag aan haar. Maria Anouk: "Voordekunst leek dé oplossing voor mij"   Maria Anouk: Waarom is er zo weinig diversiteit in de huidige rockscene en voelen veel mensen van kleur, queer mensen én female-bodied mensen zich vaak niet welkom en niet veilig? Hier moet verandering in komen en ik voel dat ik, with my non-white, queer, female-bodied ass, daar een steentje aan bij kan dragen. Of misschien wel een hele rots.  Afgelopen jaar schreef ik drie rocknummers en daarna was het tijd om de muziek ook daadwerkelijk uit te brengen! Ik ben een onafhankelijke artiest, wat betekent dat ik alle touwtjes zelf in handen heb, maar het betekent ook dat ik alles zelf moet financieren. Daarnaast val ik bij veel grotere fondsen net buiten de boot, doordat ik wel een kunstopleiding, maar geen muziekopleiding gevolgd heb. Voordekunst leek dus dé oplossing voor mij.  En dat klopte! Eind 2022 haalde ik met behulp van 160 donateurs ruim 11.000 euro op. Hoe ik dat deed? Hieronder deel ik mijn tips:   1. Maak het persoonlijk  Het is belangrijk om je project een gezicht te geven. Bij crowdfunding is de gunfactor heel belangrijk, en die krijg je door je kwetsbaar op te stellen, eerlijk te zijn en een persoonlijke boodschap te hebben. Maak het filmpje op jouw manier en hou het dicht bij jezelf, het hoeft niet groots en meeslepend te zijn (tenzij jij dat wilt) maar jij als persoon bent wel essentieel bij het bereiken en overtuigen van nieuw publiek. Denk er vooral niet té veel over na, zo maak je het ook veel makkelijker voor jezelf.   ''Maak het filmpje op jouw manier en hou het dicht bij jezelf''   2. Bedenk van te voren goed hoeveel je nodig hebt en hoeveel je ongeveer op kunt halen Maak een overzicht van je eigen netwerk en het netwerk van de mensen met wie je samenwerkt,  je bereik op socials en het bereik van de organisaties die jou kunnen helpen je crowdfundingcampagne te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan de locaties waar je vaak optreedt. Op die manier weet je hoeveel mensen je ongeveer kan bereiken en welk bedrag hierbij past.      3. Deel tijdens de crowdfunding enthousiaste updates Vooral je donateurs, maar ook potentiële donateurs zijn heel geïntereseerd in het process, meer dan je misschien denkt. En je kunt ze hierin meenemen door gebruik te maken van updates. Deel bijvoorbeeld een filmpje van een studiosessie en laat zien dat je tijdens het campagne voeren door, ook al aan het maken bent. Alle donateurs krijgen deze update in hun mailbox dus vergeet niet te vragen of ze je project met hun eigen netwerk willen delen. Maak ambassadeurs van je donateurs!   Hier zie je een voorbeeld van een van mijn updates:   Benieuwd? Bekijk hier de updates van de campagne.   Heb je ook een goed idee? We willen er alles over horen!  Vertel ons jouw idee. Maria Anouk en nog 3 creatieve makers zijn een jaar lang ambassadeur van voordekunst! Met hun ervaring zetten ze zich in om medemakers te inspireren. Creatieve makers die nog niet eerder gecrowdfund hebben, maar daar wel meer over willen weten.  Lees meer over onze ambassadeurs.

lees verder

In de spotlight: 5 aansprekende campagnepagina's van muziekprojecten

12 september 2022

Hoe zet je een goede crowdfundingcampagne op voor jouw muziekproject? Je vult de campagnepagina met een video, wervende tekst en interessante tegenprestaties om zo donateurs te overtuigen een donatie te doen. Maar wat maakt een goede projectpagina? Wij lichten vijf aansprekende muziekprojecten uit om jou te inspireren!    ‘Help Daan aan een saxofoon’: Een sterke huisstijl voor een persoonlijk en urgent project De crowdfunding van Daan voor zijn saxofoon is een goed voorbeeld van een mooi vormgegeven pagina. De foto’s zijn in combinatie met de wervende tekst perfect voor het web, namelijk aantrekkelijk, helder en goed leesbaar. Doordat de wervende tekst heel persoonlijk is, neemt Daan zijn (potentiële) donateurs mee en zorgt hij voor de gunfactor. Zijn publiek snapt na het bekijken van de video en het lezen van de tekst precies waarom ze zouden moeten bijdragen en dat het belangrijk is om dat nú te doen.   ‘ALBUM - Judith Agaath Vissers’: De juiste doelgroep bereiken en betrekken  Om effectief campagne te kunnen voeren moet je een goed beeld hebben van je potentiële donateurs. Welk publiek zal geïnteresseerd zijn in je onderwerp, thema of hoofdrolspelers? Des te specifieker jij je doelgroep in beeld hebt, des te gerichter kan je campagne voeren en des te groter is je kans op succes. Judith Agaath heeft een groot netwerk op social media en weet haar volgers perfect te bereiken en betrekken. Onder andere in haar Instagram Stories nam ze haar publiek mee in haar crowdfundingavontuur. Op een positieve, persoonlijke en aansprekende manier wist ze uiteindelijk 564 (!) mensen te overtuigen om te doneren.      ‘Debuutalbum Eva’: Originele tegenprestaties  Met tegenprestaties bied je donateurs iets aan in ruil voor een donatie. Het is altijd belangrijk tegenprestaties te kiezen die bij jou, of bij jouw project, passen. Een goed voorbeeld daarvan is Eva ! In ruil voor een donatie voor haar debuutalbum gaf zij bijvoorbeeld digitale, maar ook live, serenades weg. Op haar socials gaf ze hier vast een voorproefje van, zodat haar publiek wist wat ze konden verwachten. Donateurs ontvingen daarnaast backstage kaarten voor het release concert, een persoonlijk geschreven lied of zelfs een huiskamer concert met band.   The Ruggeds - Jams & Gems Festival: Grappige en korte promotievideo Collectief The Ruggeds crowdfundde voor hun muziekfestival Jams & Gems. Naast de strak vormgegeven en persoonlijke pagina maakten ze een grappige en korte promotievideo om hun publiek aan te spreken. Je krijgt direct de sfeer mee die ze neer willen zetten en ze vertellen helder wat ze gaan doen en waar ze de steun van het publiek voor kunnen gebruiken. Simpel, maar doeltreffend! Bekijk hier de video.    ‘ Mavi Veloso - Biological Tranny Visual Album’: Goed contact met je donateurs onderhouden  Met een catchy video en strak vormgegeven pagina overtuigde Mavi haar publiek. Maar liefst 150 donateurs droegen €7.095 bij. Ook na het slagen van de crowdfunding hield ze nauw contact met haar donateurs. Belangrijk, want donateurs waarborgen jouw bestaansrecht en maken je draagvlak groter. Mits je de relatie dus levend houdt. Mavi deed dit op een originele manier door toffe update video’s en foto’s te plaatsen en haar donateurs mee te nemen in het maakproces.  Mavi Veloso komt uit Brazilië en woont in Amsterdam, zij maakte daarom een Engelse in plaats van een Nederlandse pagina. Als je zelf geen Nederlands spreekt of als je een Engelstalige doelgroep hebt, kan dit natuurlijk altijd! Geïnspireerd geraakt? Wel een idee, maar nog niet zeker over crowdfunden?  Vertel ons hier je idee  en we geven je binnen 2 dagen advies! Of  lees hier meer  over crowdfunden voor muziekprojecten.

lees verder

voordekunst genomineerd voor een Cultuurmarketing Award

2 mei 2019

Update: We wonnen de Cultuurmarketing Award! Zie het juryrapport onderaan de pagina.   Cultuurmarketing, de organisatie die marketeers in de cultuursector verbindt, reikt op 27 juni 2019 de Cultuurmarketing Awards uit aan de "creatiefste, effectiefste en innovatiefste marketingcases van de culturele sector". Voordekunst is een van de genomineerden in de categorie 'Campagne', naast het Drents Museum, Poppodium Rotown en Museum Boijmans van Beuningen. De jury en criteria Uit de bevindingen voor de categorie 'Campagne': De vakjury, die bestaat uit Anita Mooiweer (voorzitter), Daan Muntinga, Desmond Lisonne, Filine Verhagen en Martje van Nes heeft alle inzendingen beoordeeld op drie criteria: creativiteit, effectiviteit en innovatie. De jury is onder de indruk van de hoge kwaliteit van de inzendingen: van de 30 cases in deze categorie waren er wat hen betreft 12 potentiële kandidaten voor de nominaties. De vakjury heeft uiteindelijk 4 cases genomineerd. Hierbij gaf creativiteit en het uitzetten van de automatische piloot vaak de doorslag. De jury vindt namelijk dat een sterke campagne van professionals verwacht mag worden en heeft daarom expliciet gezocht naar cases die het niveau van ‘een degelijke case volgens het boekje’ ontstijgen. Wat hebben we gedaan en waarom? Om met die laatste vraag te beginnen: om meer makers te helpen met het creëren van hun creatieve droomprojecten. Want bij voordekunst geloven we dat meer cultuur en creativiteit het leven mooier, beter en spannender maken. Om meer makers te helpen, moesten we meer makers bereiken. We hoorden regelmatig op onze workshops door het hele land dat makers niet wisten dat voordekunst er voor alle disciplines is, dus kozen we voor deze campagne de slogan 'Het past op voordekunst' . Om meer makers te bereiken gingen we de straat op. Letterlijk, en digitaal. Want om makers te bereiken moesten we zichtbaar zijn op de plekken waar makers zijn. We vroegen onze vrienden van Vruchtvlees om mooie en duidelijke posters te ontwerpen, vroegen Tomas en Liza om informatieve video-interviews met makers op te nemen en vroegen daarna verschillende partijen (Centercom, Persgroep en Nice2Know) om ons te helpen met het verspreiden van deze content. Posters: Om te beslissen waar we posters wilden ophangen, analyseerde we uit welke plaatsen de meeste makers op ons platform waren gekomen in eerdere jaren. Dat waren (in willekeurige volgorde): Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Groningen, Utrecht, Eindhoven, Tilburg, Arnhem, en Haarlem. Dus hingen we onze posters in die 9 steden/regio's.   Video's: makers voor makers Om te zorgen dat onze content zo relevant mogelijk was voor de doelgroep lieten we de doelgroep zelf aan het woord: We maakten video's waarin makers vertellen over hun crowdfundingcampagne, en hun tips voor andere makers. Deze toonden we op social media en via cultuurpagina's van de Persgroep aan makers uit relevante disciplines in de plaatsen waar ook onze posters te zien waren. Dus een fotograaf of iemand uit Groningen kreeg een video interview met de Groningse fotograaf Gea Schenk te zien, en iemand met een liefde voor hiphop of die in Rotterdam woonde had meer kans om de video van Operator Radio tegen te komen op de socials. En die video's verwezen naar landingspagina's gericht op die discipline of regio.   Guerrillapromotie: jonge makers benaderen We wilden extra graag bij de nieuwe lichting cultuurmakers onder de aandacht komen. Dus hebben we bij kunstvakscholen in Rotterdam, Amsterdam en Utrecht streetgraffiti en zadelhoesjes gebruikt om deze talenten te wijzen op het feit dat ook hun project op voordekunst past. Wat leverde het op? In het kort? In 3 maanden tijd (vergeleken met het jaar ervoor): Meer geslaagde campagnes (173 ipv 151 ), meer opgehaalde euro's voor die campagnes (zo'n 300.000 euro meer) en een slagingspercentage van 86%: allemaal een stuk hoger dan dezelfde periode een jaar eerder. Maak het samen Zo zorgden we er samen voor dat we meer makers konden helpen, (en dankzij eerdere verbeteringen aan het platform ook beter dan ooit) . Want samen zorgen we dat kunst er komt. We zijn iedereen die aan deze campagne heeft meegeholpen erg dankbaar voor hun inzet, en niet in de laatste plaats ook onze partners die ervoor hebben gezorgd dat deze campagne ook daadwerkelijk plaats kon vinden. Met grote dank aan de partners die dit mede mogelijk hebben gemaakt: Amsterdams Fonds voor de Kunst, Fonds voor Cultuurparticipatie, Amerborgh International. Lees meer over hoe zij voordekunst ondersteunen met het helpen van meer makers . Ook Kunstraad Groningen en Fonds 1818 droegen bij aan deze campagne in hun regio.   Juryrapport: De case van voordekunst klopt van begin tot eind en is heel eigentijds, aldus de vakjury. Door datagedreven te werk te gaan, scoort de organisatie buitengewoon goed op het criterium effectiviteit. Volgens de vakjury doet voordekunst “precies wat ze moeten doen”. De organisatie maakt slim gebruik van growth-hacking: in de gevoerde campagne worden keuzes gemaakt op basis van wat goed gaat, gebaseerd op kleinschalige experimenten. Er is in deze case een uitstekende link gemaakt tussen de doelstelling en het concept, waarbij harde doelen zijn gesteld én behaald. De vakjury spreekt daarbij haar waardering uit voor het feit dat er goed (voor)onderzoek is gedaan. voordekunst laat bovendien zien dat je ook creatief kunt zijn wanneer je datagedreven werkt, door de creativiteit juist toe te passen in de strategie. voordekunst is erin geslaagd om de vakjury te overtuigen dat de campagne heeft geleid tot het behalen van de oorspronkelijke doelstelling: het vergroten van inzendingen uit diverse disciplines. De communicatie binnen de case is weliswaar simpel (“wat je discipline ook is, het past op voordekunst”), maar heel doeltreffend en werkt drempelverlagend. De campagne heeft zowel geleid tot meer inzendingen vanuit makers als tot meer donaties. Voor de toekomst beveelt de vakjury aan om de communicatie nog wat persoonlijker te maken en wat meer bezieling toe te passen, waarvoor de juryleden graag doorverwijzen naar de case van mede-genomineerde Rotown.   Heb je een goed idee dat op voordekunst past? Stuur het in! Je krijgt binnen 2 dagen reactie van een expert.

lees verder

Stuur vrijblijvend jouw idee in 

Stuur je idee in Arrow down

Je krijgt binnen twee dagen advies van een van onze crowdfundingexperts