Met jouw donatie help je mee om de mode-industrie inclusiever te maken!
Waarom SeeFeel steunen?
Heb jij je wel eens afgevraagd hoe het is om te shoppen als je blind of slechtziend bent? Ik heb een uitdaging voor je: ga ’s ochtends eens voor je kast staan met je ogen dicht en probeer eens 'blind' je outfit voor die dag te kiezen. Niet zo makkelijk
Met jouw donatie help je mee om de mode-industrie inclusiever te maken!
Waarom SeeFeel steunen?
Heb jij je wel eens afgevraagd hoe het is om te shoppen als je blind of slechtziend bent? Ik heb een uitdaging voor je: ga ’s ochtends eens voor je kast staan met je ogen dicht en probeer eens 'blind' je outfit voor die dag te kiezen. Niet zo makkelijk hè? Meer dan 300.000 mensen ervaren dit soort obstakels iedere dag.
SeeFeel brengt hier verandering in! Vanuit een diepe passie om positieve impact in de mode-industrie te maken, ben ik, Rachel Lourens, na mijn afstuderen begonnen met mijn eigen kledingmerk SeeFeel. Ik ontwikkel innovatieve, stijlvolle kleding die ervoor zorgt dat mensen met een visuele beperking hun kleding zelf kunnen uitkiezen, zonder dat daar hulp van anderen bij nodig is.
Aan elk kledingstuk worden een aantal details toegevoegd die het makkelijker maken voor mensen met een visuele beperking omkleding uit te kiezen, zowel in de winkel als thuis.
- Het kaartje dat aan de kleding hangt bevat alleen de belangrijkste informatie (prijs, kleur en maat), in het letterschriften in braille. Daarnaast bevat het kaartje een QR-code die de klant naar een uitgebreide omschrijving op de website leidt, die ook voorgelezen kan worden.
- Op de achterkant van het kledingstuk, aan de buitenkant, is een 3D-geprint label genaaid om de achterkant aan te duiden. Zo zorg ik ervoor dat de kleding altijd op de juiste manier aangetrokken wordt.
- Binnenin de kleding staat de maat en de kleur, gedrukt met een 3D bedrukking, in het letterschrift en in braille. Zo zorg ik ervoor dat, ook al hangt het kaartje er niet meer aan, het altijd snel duidelijk is om wat voor kledingstuk het gaat.
- Elk kledingstuk heeft iets van een tastbaar detail waaraan het kledingstuk te herkennen is. Denk dan bijvoorbeeld aan een mix van materialen (stug en soepel, ruw en zacht) of een ingenaaid detail (zoals bijvoorbeeld een ingenaaid streeppatroon of plissé). Zo is het kledingstuk interessant om te voelen én mooi om te zien.
Benieuwd? Bekijk onze mini-docu via onderstaande link:
https://www.youtube.com/watch?v=xj61AXSezes&t=6s

Wie is het brein achter SeeFeel?
Ik ben Rachel Lourens, 28 jaar en sinds twee jaar ondernemer. Toen ik in 2019 begon met afstuderen, had ik niet verwacht dat ik een paar maanden later ingeschreven zou staan bij de Kamer van Koophandel, maar tijdens mijn gesprekken met blinde en slechtziende vrouwen werd ik me steeds bewuster van de positieve impact die ik kon maken. Ik heb gezien hoe mensen beginnen te glimlachen als ze hun handen over een SeeFeel kledingstuk laten glijden en het kaartje kunnen lezen, omdat er braille op staat. Ik heb de waardering gehoord over alle subtiele tastbare details die het mogelijk maken om een compleet beeld te vormen van het kledingstuk zonder te kunnen zien. Maar bovenal heb ik door mijn gesprekken geweldige, sterke vrouwen mogen leren kennen, die zich nergens door laten tegenhouden; voor hen doe ik dit.

Waar gaat jouw donatie voor gebruikt worden?
Ik zou heel graag meer kledingstukken in productie willen nemen, zodat ik uit voorraad kan gaan leveren. Dit is echter een flinke investering waar op het moment nog geen geld voor is. De volgende kledingstukken zou ik graag willen produceren:
https://seefeel.nl/product/paperbag-broek/
https://seefeel.nl/product/kokerrok/
https://seefeel.nl/product/hoodie-jurk/
https://seefeel.nl/product/wijde-pantalon-met-plooien/
Onze kledingstukken worden gemaakt van materialen met een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk en lokaal geproduceerd in Nederland bij ateliers die werkgelegenheid bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We doen momenteel onderzoek naar circulariteit om stappen te zetten naar het verkrijgen van de B-Corp certificering.

Nieuwste donaties

Een donateur
3-04-2022 18:33Super innovatief concept voor een vergeten doelgroep!

Marij
2-04-2022 04:55Wat een mooi initiatief. Mode gaat over veel meer dan alleen het grote publiek. Dit maakt de wereld weer een beetje mooier

Monique Uiterwaal
2-04-2022 03:55Duurzame en inclusieve mode voor visueel beperkten is belangrijk. Een prachtig project van een ontwerpster met een groot hart.