Ik ben Merel Boegborn, vierdejaars student Audiovisuele Media aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Naar aanleiding van mijn afstuderen aan de HKU gaan wij de korte fictiefilm Shelf Lives maken. Deze stilistische en surrealistische film gaat over de druk die de maatschappij legt op vrouwen om het moederschap te omarmen. Wil je deel uitmaken van dit prachtige project? Doneer dan nu! Kijk de video voor een sfeerimpressie en lees verder voor
Ik ben Merel Boegborn, vierdejaars student Audiovisuele Media aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Naar aanleiding van mijn afstuderen aan de HKU gaan wij de korte fictiefilm Shelf Lives maken. Deze stilistische en surrealistische film gaat over de druk die de maatschappij legt op vrouwen om het moederschap te omarmen. Wil je deel uitmaken van dit prachtige project? Doneer dan nu! Kijk de video voor een sfeerimpressie en lees verder voor meer informatie over Shelf Lives!

Motivatie
Als 27-jarige vrouw ben ik al te vaak bevraagd en bekritiseerd door mijn omgeving over het ontbreken van mijn kinderwens. Ik kan je bijna een precieze datum geven wanneer het startschot over dit onderwerp afging: mijn 25e verjaardag. Alsof bij iedereen de alarmbellen afgingen: “Oh nee, deze meid gaat rap richting de 30, haar eierstokken drogen bijna uit, laten we haar een ‘vriendelijk duwtje’ in de rug geven, de juiste kant op”. Telkens als het onderwerp opkwam borrelde bij mij van binnen een woede en frustratie op wanneer de wel gevreesde vraag “Wil jij later kinderen?” ter sprake kwam op de meest willekeurige momenten. Ik kon echter voor lange tijd niet geheel plaatsen waarom ik hier nou zo gefrustreerd van werd. Ze bedoelden het immers goed. Met een antwoord zoals “ja, de bevalling kan even naar zijn, maar het is ook het mooiste wat er is en daarna is het het allemaal waard”, proberen ze de angst van het bevallen weg te nemen.
Nu pas snap ik waarom ik hier zo boos over kon worden. Het mag dan allemaal wel goed bedoeld zijn, maar door mij een schijnbaar open vraag te stellen over een zeer persoonlijke kwestie en vervolgens niet te respecteren wat mijn antwoord hierop is, maken ze dit antwoord indirect belachelijk. Zeker de meeste gehoorde “ik spreek je over 5 jaar nog wel” straalt een zekere denigrerende toon uit. “Ik weet beter wat jij met jouw lichaam wilt doen dan dat jij ooit zelf zou kunnen bedenken.” En het feit dat andersom er zelden gevraagd wordt “ja jij wilt kinderen, maar weet je dat nou wel zeker?” doet aanvoelen alsof mijn ontbrekende kinderwens zeer ongewenst is in deze maatschappij.
Het gaat mij er niet om of het nou wel of niet een goed idee is om kinderen te krijgen, maar over of deze keuze nou werkelijk publiek domein zou moeten zijn. Dat we meer kijken naar de druk die we op vrouwen leggen om een gezin te stichten zonder het te hebben over hoe zwaar het kan zijn en dat het niet voor iedereen weggelegd is. Dat er ook vrouwen zijn die spijt hebben van hun zwangerschap. En dat dat ook deel is van het leven.
Het verhaal
We volgen de 29-jarige Mila die in de alternatieve realiteit van Mathel woont. In Mathel hanteert de overheid een levensloop contract. Hiermee tekenen burgers op hun achttiende weg hoeveel kinderen ze gaan nemen en voor welke loopbaan ze kiezen. Voor de vrouwelijke burgers wordt er een minimum aantal van twee kinderen gehanteerd. Wanneer dit contract wordt nageleefd krijgen zij in ruil hiervoor onderdak, voedsel en hulp bij het krijgen van hun gekozen baan. Hoe meer kinderen, hoe groter de beloningen. Wanneer een vrouw haar contract niet voor haar 30e (op zijn minst grotendeels) heeft vervuld wordt zij verplicht naar de fulfilment winkel gestuurd. Dit is een winkel waar nog vruchtbare vrouwen ‘goed gehouden’ worden tot iemand ze uitkiest om kinderen mee te maken.
Ondanks de normen en waarden van haar familie en de stad waar ze woont heeft Mila zelf nooit de behoefte gevoeld om kinderen te nemen. Ze houdt van avontuur en vrijheid en een kind past voor haar niet in dat plaatje. Op jongere leeftijd heeft ze onder druk van haar moeder toch een levensloop contract ondertekend voor 2 kinderen. Ze heeft altijd gespeeld met het idee om te vluchten uit de stad, maar is gebleven om haar jongere zusjes te behoeden voor de invloed van hun moeder. Nu ze echter bijna 30 wordt en op het punt staat de fulfilment winkel ingestuurd te worden is ze bereid om het stokje aan haar zusje Laila over te dragen en zelf drastischere maatregelen te ondernemen om onder haar contract uit te komen. Haar vrijheid is haar alles waard.
Aan het begin van de film vult Laila, onder druk van hun moeder Annabeth, veel te veel kinderen in op haar eigen contract. Tijdens het ondertekenen van Laila’s contract beginnen de weeën van de bevalling van Annabeth’s 10e kind. Het gezin keert terug naar huis voor de award ceremonie van Annabeth, een award die je in Mathel bij je 10e kind krijgt. Annabeth heeft voor de gelegenheid een aantal mannen uitgenodigd om Mila over te halen met een van hen aan haar huisje-boompje-beestje-toekomst te beginnen, waaronder Robert.
Pas tijdens de festiviteiten komt Mila er achter wat Laila heeft gedaan: ze heeft maar liefst 12 kinderen opgegeven. Dat zou betekenen dat Laila ongeveer aan de lopende band zwanger zou moeten zijn om niet in de fulfilment winkel terecht te komen. Om haar zusje te behoeden voor dit lot geeft Mila haar een sterilisatie pil die ze eigenlijk voor zichzelf had bewaard. Robert ziet dit en grijpt zijn kans om Mila eindelijk in zijn bezit te krijgen. Hij geeft haar op bij de politie. Zo komt onze heldin alsnog in de fulfilment winkel terecht.
Vormgeving
We gaan voor deze film een hele nieuwe realiteit scheppen. Aangezien de film draait om hoe hoog we het moederschap in het vaandel houden en daarmee vrouwen onderdrukken, is dit ook het uitgangspunt van de look van de film. Alles moet er ten alle tijden perfect, shiny en kleurrijk uit zien. Bijna alsof de inwoners van Mathel in een fashion commercial leven. Iemand die zich hier ook maar een beetje niet aan houdt, valt dan ook meteen op. Om dit te bereiken zijn we hard op zoek naar locaties die zich hiervoor al lenen. De rest zal onze production designer India Mandolfi aanvullen met zelf gemaakte stukken set. Ook zal de designer Megan van Engelen een kledingstuk speciaal voor het hoofdpersonage ontwerpen om deze high fashion perfectie look kracht bij te zetten.

Doel film
Het is mij opgevallen dat er een algeheel negatief beeld omtrent kindervrije vrouwen heerst in onze maatschappij. Als ze al in de media voor komen, zijn het de workaholics, kinderhaters en door van rouw gek gedreven eenzame spinsters. Het doel van mijn film is om én een begin te maken aan een andere beeldvorming omtrent vrouwen zonder kinderwens, én om een gesprek op gang te krijgen met waarom we zo veel druk op vrouwen leggen om moeder te worden.
Doel crowdfunding
Zoals je je kan voorstellen is het maken van een film op zich al aardig prijzig, laat staan het creëren en bouwen van een hele nieuwe realiteit. Het geld wat we ophalen met deze crowdfund campagne gaat dan ook grotendeels naar het maken van de sets, kosten voor de locaties, het faciliteren van de acteurs en figuranten die er nodig zijn om het gevoel van een nieuwe wereld te nabootsen en materiaalkosten voor het maken van de kostuums.
Daarnaast zal er ook een deel besteed worden aan vervoerskosten, licht, geluid en camera apparatuur maar ook de kosten die erbij komen kijken om de film naar ander platform (zoals festivals in binnen- en buitenland) te kunnen dragen.
Met jouw bijdrage kunnen we de belangrijke boodschap dat vrouwen zeggenschap moeten hebben over wat ze wel en niet doen met hun leven zo mooi mogelijk uit voeren en zo ver mogelijk uitdragen. En als dat je nog niet overtuigd heeft, beloof ik dat een donatie minder duur zal zijn dan een kind op de wereld zetten :)
Wil je op een andere manier dan een donatie een bijdrage leveren aan de film? Heb je bijvoorbeeld de perfecte locatie voor ons om te filmen? Of ben jij een editor die nog op zoek is naar een mooi project? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen (zie onderstaande gegevens).
Crew
Scenarist: Dana Alink
Creatief & Uitvoerend Producent: Merel Smeets
Productieleider: Daantje Boom
Regie: Merel Boegborn
Production Design (Art): India Mandolfi
D.O.P. (Camera): Gijs Ten Den
Gaffer (Licht): Abel Andel
Componist 1: Daan Vollinga
Componist 2: Rinus Van De Weerd
Kleding Designer: Megan Van Engelen
Regie Assistentie/Ondersteuning Casting: Mickey Minnaar
Catering: Gerrie Schoone
Extra Credits Crowdfund Video
D.O.P. (Camer): Gijs ten Den
Assistent Camera: Joeri Ritzen
Gaffer (Licht): Abel Andel
Regie/Edit: Merel Boegborn
Titels: Hicham Dassa
Vrouw in Roze Jurk/Assistent Director: Alisa Bloemendaal
Praktische informatie
Beoogde afrondingsdatum van de film: eind Juni
Instagram: @shelflives.themovie
E-mail: [email protected]
***ENGLISH***
I’m Merel Boegborn, a 4th-year film student at the HKU. In light of my graduating from the HKU we will be making the short fiction movie ‘Shelf Lives’. This stylistic and surrealistic film revolves around the pressure society puts on women to become mothers. Would you like to partake in this wonderful project? Donate now. Watch the video to get a feel for what the movie is going to look like and continue reading for more detailed information about the movie!
Motivation
As a 27-year-old woman, I have been questioned all too often about my not wanting children. I can almost give you a precise date on which the firing squad of questions about my desire to have children started. My 25th birthday. It was like everyone started panicking about me rapidly nearing the age of 30. Like they could see my ovaries shrivel, wanting to give me a ‘friendly push’ in the right direction. To protect me from myself. Time and time again the subject arose, and always it would spark somewhat of anger and frustration in me. For the longest time, I couldn’t quite put a finger on what it was about the conversation regarding the question ‘Do you want to have children’ that made me feel that way. The remarks people made were after all not ill-spirited comments. By telling me for example that ‘Giving birth can be tough for a moment, but after that, it’ll all be worth it’, they were merely trying to take any kind of fear around the birthing process away. It is not until quite recently that I understand why responses like these anger me so much. Because those comments may be well-meant, but by asking me this seemingly open question about a very private matter and thereafter not respecting my answer is essentially ridiculing desires. Especially the most popular phrase ‘I will talk to you in 5 years’ has an immensely derogatory tone to it. I know better than you ever will, what you want to do with your life and your body. That combined with the fact that the question ‘are you sure you want to have kids’ is seldom heard, makes me feel like my lacking of desire to have children is very unwanted in this society.
To me it is not even the question of whether it is or it isn’t a good idea to have children, it is about whether that choice should be public domain. That we should take a hard look at the pressure we put on women to start a family without also talking about how difficult of a task this as well can be, and that it’s not something everyone will excel in. That there are to women who regret their pregnancy. And that, that’s also part of life.
Story
We follow a day in the life of 29-year-old Mila, who lives in the alternative reality of Mathel. The government of Mathel works with a contract in which citizens sign away their chosen career path and how many children they are going to have. For the female citizens of Mathel, there is a minimum of a promise of 2 children to be able to sign the contract. When they fulfill the contract they get rewarded with food, housing, and help in getting a job in their chosen career. The more kids you sign up for the bigger the rewards you’ll get. When a woman hasn’t fulfilled (at least partly) fulfilled the children's segment of the contract, she will be put in the ‘fulfillment store’. This is a store where they preserve fertile women who are almost at their expiration date until someone picks them to procreate with.
In spite of the values of her family and the city she lives in, Mila has never felt the need to have a child of her own. She loves adventure and freedom and doesn’t feel like a child fits into this picture. From a young age onwards she has felt pressure from her mom to sign the contract of the government. She has always toyed with the idea of fleeing the city but has stayed to protect her younger sisters from their mother's influence. Now that she is nearly turning 30 and is on the verge of being sent into the fulfillment store she is prepared to hand off the duty of taking care of their younger siblings to her oldest sister Laila, and take more drastic measures to get out of her contract. Her freedom means everything to her.
At the beginning of the movie Laila - due to the pressure of their mother Annabeth - signs up for way too many kids. During the signing of Laila's contract, the contractions of the delivery of Annabeth's 10th child begin. The family returns home for the award ceremony for Annabeth, an award you get in Mathel for giving birth to 10 children. Annabeth has invited a number of men for the occasion to persuade Mila to settle down with one of them, including Robert. It is not until these festivities that Mila finds out what Laila has done. Her little sister has signed away 12 children. This would mean Laila would have to get pregnant again and again, without taking any breaks, to avoid being shipped off to the fulfillment store. To protect her sister from this fate, Mila sacrifices her only hope of breaking her own contract: a very rare and illegal sterilization pill. Robert sees Mila handing the pill to Laila and seizes the opportunity to finally get Mila into his possession. He reports her to the police. And thus our heroin ends up in the fulfillment store in spite of everything.
Look
We will be creating a whole new reality. Seeing as the storyline of the movie revolves around the pedestal we have put motherhood on, and with this are applying pressure on women to live up to this standard, this pedestal also became the base for the look of the movie. Everything has to look absolutely perfect, shiny, and colorful at all times. To a point where it almost feels like the citizens of Mathel live in a fashion commercial. Anyone who is not complying with this standard will subsequently stand out immediately. To achieve this type of world-building we are looking for locations that more or less already have this shiny and colorful vibe. Everything else will be made by our talented production designer India Mandolfi. Moreover, the fashion designer Megan van Engelen will design a costume, especially for our main character, to enhance the high fashion feel of the movie.

End Goal Movie
I have noticed that the imaging around childfree women, on the whole, is not very positive. On the rare occasion, they do appear in the mainstream media more often than not they are depicted as workaholics, child-hating shrews, or the lonely spinster, driven mad by the grief of not having a child. My goal with this movie is to start changing this image and get the ball rolling on a conversation about why we are pressuring women specifically to become mothers.
End Goal Crowfundig
As you might imagine the costs of making a movie are fairly high, let alone the costs of building and creating a whole new reality. A substantial amount of the money that we will raise with this campaign shall go to the building of these sets, costs for locations, the costs of materials for the costumes, and facilitating a substantial amount of actors necessary to create the believable feel of another world.
With your donation, you will partake in spreading the message that women should have complete and total autonomy over what they prefer to do with their lives. It will contribute to us being able to make this message look as gorgeous and appealing as possible.
And if all of that hasn’t convinced you to be part of this project, I at least can promise you a donation will cost less than bringing a child into this world ;)
Should you like to contribute in a different way than a (money) donation, know that there are plenty of other things you could support us with! Do you perhaps have the perfect location for us to shoot (part of) the movie? Or are you an editor in search of a passion project? Don’t hesitate to contact us! See contact details below.
Crew
Writer: Dana Alink
Producer: Merel Smeets
Producer: Daantje Boom
Director: Merel Boegborn
Production Design (Art): India Mandolfi
D.O.P. (Camera): Gijs Ten Den
Gaffer (Light): Abel Andel
Composer 1: Daan Vollinga
Composert 2: Rinus Van De Weerd
Fashion Designer: Megan Van Engelen
Assistant Director/Casting: Mickey Minnaar
Catering: Gerrie Schoone
Extra Credits Crowdfund Video
D.O.P. (Camera): Gijs ten Den
Assistent Camera: Joeri Ritzen
Gaffer (Licht): Abel Andel
Director/Edit: Merel Boegborn
Titels: Hicham Dassa
Woman in Pink Dress/Assistent Director: Alisa Bloemendaal
Practical information
Intended date of completion movie: end of June
Instagram: @shelflives.themovie
E-mail: [email protected]
Nieuwste donaties

Evangelos
21-04-2023 01:03Love your aesthetics.Really wanna watch this.🤞🏻🙃

Saskia
20-04-2023 11:27Mooie verhalen vertellen kost geld waar je hard voor moet vechten in een oneerlijke industrie. Ik vind dat dit verhaal verteld moet worden.

Chris
19-04-2023 17:59Omdat ik van kunst houd en Merel wil steunen