Steun mij bij het realiseren van mijn meest recente publicatie
Please support me in realizing my most recent publication
HET VERTEKENDE BEELD / THE COMPLICIT CAMERA
PLEASE SCROLL DOWN FOR ENGLISH VERSION
“Een belangrijke en urgente publicatie. Pieter van der Houwen onderzocht met een kritische blik zijn betrokkenheid bij Afrika. Wat kunnen mensen – en andere witte aande weg
Steun mij bij het realiseren van mijn meest recente publicatie
Please support me in realizing my most recent publication
HET VERTEKENDE BEELD / THE COMPLICIT CAMERA
PLEASE SCROLL DOWN FOR ENGLISH VERSION
“Een belangrijke en urgente publicatie. Pieter van der Houwen onderzocht met een kritische blik zijn betrokkenheid bij Afrika. Wat kunnen mensen – en andere witte aande weg timmeraars zoals ik daar veel van leren! Doorjezelf lastige vragen te stellen, je kwetsbaar op te stellen. Herken de vertekening van een in ongelijkheid gedrenktewereld. Kijk, zoals Pieter van der Houwen in dit zo relevante boek, kritisch naar je eigen praktijk. Je bent nooit te oud of te jong om jezelf te verbeteren.” - Adriaan Van Dis
Wie ben ik?
Bedankt dat u de tijd nam om dit plan te lezen. Mijn naam is Pieter van der Houwen. Ik studeerde fotografie aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving Sint Joost en Political Communication aan de Universiteit van Glasgow. Ik publiceerde boeken, produceerde en regisseerde documentaires. Bijvoorbeeld voor Het Uur van de Wolf (NTR) en VPRO’s Tegenlicht.( Password BACKLIGHT)
Mijn meest recente publicatie is African Tabloid
Het boek
Wat is de invloed van fotografie op ons beeld en het begrip van ontwikkelingen op het Afrikaanse continent? Daarover gaat mijn nieuwe publicatie, Het Vertekende Beeld.
Ik had het voorrecht om in meer dan 25 Afrikaanse landen te werken. Mijn fotografie werd goed ontvangen en uitgebreid gepubliceerd. Als jonge fotojournalist was ik ervan overtuigd dat ik met mijn werk een verschil kon maken. Maar na verloop van tijd werd mij duidelijk dat het Afrika zoals ik het ervoer - een veerkrachtig en vooral complex continent – nauwelijks in de westerse media aan bod kwam. En ik zag hoe mijn fotografie werd ingebed in een vooraf bepaald verhaal, een verhaal dat vastgeroeste Europese ideeën en stereotypen over Afrika bevestigde. De discrepantie tussen wat ik zag en hoe het later werd geframed, werd voor mij een steeds groter probleem. Steeds luider roepen Afrikaanse creatieven witte, westerse collega's, waaronder ikzelf, op om ons eigen werk kritisch te doorgronden. Doen onze beelden wel recht aan de vaak complexe Afrikaanse werkelijkheid? Welke stereotypen sluipen er in onze fotografie? Op hun beurt, zullen mijn Afrikaanse collega’s reflecteren op het zelfonderzoek waaraan ik in Het Vertekende Beeld gestalte geef.
Motivatie
De Universiteit van Glasgow stelde me in staat om mijn onderzoek te richten op mijn werk in Afrika. Het werd me meteen duidelijk dat er al veel onderzoek was gedaan naar westerse verbeelding van Afrika. In Glasgow stuitte ik op de uitdrukking Afropessimism, de overkoepelende term die wordt gebruikt om vastgeroeste en vaak negatieve westerse framing van Afrika te beschrijven.
Mijn onderzoek dwong me om na te denken over mijn eigen fotografie en hoe die had bijgedragen aan de ingesleten Europese beeldvorming van het Afrikaanse continent.
Onder invloed van mijn eigen ervaringen en het snel opkomende gesprek over die westerse verbeelding, ben ik aan een kritische reis door mijn eigen werk begonnen. Deden de verhalen die ik maakte recht aan een vaak complexe Afrikaanse werkelijkheid? In hoeverre bepaalden agenda's en belangen de selectie en presentatie van mijn beelden? Hoe (on)overbrugbaar is de afstand tussen de witte blik en een zwart ‘object’? Hoe verlegde ik ethische en morele grenzen om maar een foto te kunnen maken?
Ik kan niet genoeg benadrukken dat Het Vertekende Beeld geen academisch betoog wordt. Integendeel, ik werk aan een visueel aantrekkelijke publicatie, compleet met geschreven impressies die het traject van dertig van mijn in Afrika geschoten beelden volgen. Van het contact maken met de mensen, het maken van de foto tot aan de publicatie, en alle redactie die daarbij hoort. Zo wil ik met Het Vertekende Beeld zal een brug slaan tussen de academische bubbel en de media-industrie. Zie hier een eerste beeld selectie Hier kan een beeld keuze gemaakt worden (zie tegenprestaties)
Waar gaat uw donatie of aankoop naartoe?
Dankzij financiering van het Europees Fonds voor de Journalistiek in Brussel heb ik de teksten al kunnen schrijven. De digitalisering en kleurcorrectie van de analoge negatieven heb ik persoonlijk voorgefinancierd. Nu zoek ik naar financiële steun voor de drukkosten. Draagt u bij aan de realisatie?
Partners
Ik werk samen ZAM Magazine. Zij bieden redactionele ondersteuning en zetten en uitgebreide netwerk inv voor marketing en distributie.
Het team
Artistiek directeur: Erik Kessels
Redacteur(s): Professor Willy Maley, Universiteit van Glasgow Bart Luirink, ZAM Magazine
Boek ontwerper: Oliver Barstow
Partner Organisatie: ZAM Magazine
ENGLISH VERSION
Who am I ?
Thank you for taking the time to read this proposal. My name is Pieter van der Houwen, I studied photography at de Academy for Art and design Sint Joost in The Netherlands and Political Communication at The University of Glasgow. I have published books and written and directed documentaries. Among others, Thru Dutch Eyes and The Africa - China Connection (Password Backlight)
My latest publication is African Tabloid
The Book.
The Complicit Camera will explore the influence of photography on our perception and understanding of the African continent. As a photographer I have had the privilege of working in more than 25 African countries. My work has been well received and extensively published. As a young photojournalist I was convinced that my photography could make a difference. Overtime it became evident that the Africa I experienced, a resilient and especially complex continent, was hardly represented in Western media outlets. It was as if (my) photography had to fit a predetermined narrative, one that confirmed intrenched European ideas and stereotypes of Africa. This discrepancy would become an ever increasing issue for me. African creatives were calling on white, Western colleagues, including myself, to critically examine their own work. Do our images justify the often complex African reality, or do stereotypes creep into our photography? In turn, African creatives will reflect on my self-examination in The Complicit Camera
Motivation
The University of Glasgow allowed me to customise my research around my work in Africa. It became immediately obvious that a lot of research had been done on Western representations of Africa. In Glasgow I came across the I the phrase “Afro - Pessimism” , the umbrella term used to describe entrenched and often negative Western framing of Africa.
My research in Glasgow forced me to reflect on my own photography and how it played into the ingrained European framing of the African continent
Influenced by my own experiences and the rapidly emerging conversation about Western representations of Africa, I will undertake a critical journey through my own work. Did the stories I contributed to do justice to an often complex African reality? To what extent did agendas and interests determine the selection and presentation of my images? How (un)bridgeable is the distance between white gaze and black object. How far did I push the ethical and moral boundaries to get my photograph?
I cannot stress enough that my book The Complicit Camera will NOT be an academic book. It will be a visually attractive publication enhanced by written content relaying the trajectory of 30 of my African images, from approaching my subjects, taking the photograph all the way through to publication. The Complicit Camera will bridge the gap between the academic bubble and the media industry. See first image edit here (see rewards)
What will your donation or purchase contribute to ?
Thanks to funding from the European Journalism Fund in Brussels I have been able to write the manuscript. I have personally pre-financed the digitisation and colour correction of the analogue negatives. I”m now looking for the financial support for the printing costs. I sincerely hope that you will contribute to this project.
Partners
I will be working together with ZAM Magazine. They will participate on an editorial level and utilise their extensive network for distribution.
The team
Art Director: Erik Kessels
Editor/s: Professor Willy Maley, University of Glasgow Bart Luirink, ZAM Magazine
Book Designer: Oliver Barstow
Partner Organisation: ZAM Magazine
Nieuwste donaties
Manon lichtveld
18-03-2024 20:07Een grote fan van het werk van Pieter.
Een donateur
18-03-2024 14:48Afrika door de ogen van een Afrikaan
Melle Leenstra
18-03-2024 13:33Mooie zelf reflectie op de manier waarop NL en het westen moeten reflecteren op onze relatie met Afrika.